DIY: Tie dye/batik/dip dye

 
En DIY är Do it yourself, alltså en tutorial på hur du typ pysslar? Googla/youtubea det finns hur mycket DIY somhelst, och det är gaaalet roligt!
(vissa bilder är sjukt ljusa, jag var slarvig och strunta i att kolla varken inställningarna ELLER förhandsgranska hur bilderna blev haha)

Vad som behövs: En balja som du absolut inte bryr dig om, en tröja/linne/jeans/shorts vadsomhelst (DOCK på min batikfärg stod det i instruktionen att det endast fick användas på vitt bomullstyg, men aa detta strunta ju då jag i), gummisnoddar i massor, handskar det blir asmessy, tidningspapper eller något att lägga kläderna på när de är blöta för som sagt det blir asmessy, fixeringsmedel och batikfärg. Min var ceriserosa men resultatet blev väl en lite mörkare grisrosa. Köpte min på panduro för cirkus 80 kronor, samt fixeringsmedlet för 50 kronor. På bilden har jag tagit fram salt för jag läste det bakom på fixeringsmedlet men sen struntade jag i det. Så nevermind the salt. 



Okej gör såhär: Värm upp vattnet till en 60 grader (jag höll på och värmde och kollade temperaturen var och varannan sekund men egentligen tror jag inte det har en sådan stor betydelse. Minst 30 grader och det är vanligt kranvatten typ) blöt sedan plagget du ska färga, once again jag blötte ett par och glömde sedan bort att  blöta resten och det vart bra så EGENTLIGEN spelar det väl ingen roll. Häll sedan i fixeringsmedlet i det varma vatten, och ja fixeringsmedlet ska i DIREKT alltså inte efteråt, och sedan blanda runt så medlet löses upp, häll sedan i färgen. Jag använde mig av halva flaskan och halva fixeringsmedlet. 

Sedan knyter du din tröja till en boll eller spinner runt eller whatever, experimentera lite grann. För att göra dip dye, som jag gjorde på shortsen, doppar du simply ner shorten till den längden du vill ha och sen upp med de. Jag upprepade processen för att få extra effekt. 



OCH VOILA, resultatet!! 

Ursäkta för suddiga och fula bilder, är trött och har en skitdålig kamera. Bör införskaffa mig en ny. Gör det dock i mitt nästa liv när jag är en gnutta rikare.
         
   
COMMENTS
   
       
   COMMENT HERE:

   NAME:
        REMEMBER ME
   
   E-MAIL: (NOT FOR PUBLICATION)
       
   URL/PAGE/BLOG:
       
   YOUR COMMENT:
       
     
 
Trackback